۱۱-مرحله_ی-ساده_ی-ساخت-فروشگاه-اینترنتی

11 مرحله‌ی ساده‌ی ساخت فروشگاه اینترنتی در اهواز

تخصیص بودجه

مواردی همچون هزینه‌ی خرید هاست و دامنه، خرید فروشگاه‌ساز اختصاصی، خرید محصولات و حقوق پرداختی کارمندان از هزینه‌های اولیه کسب و کار آنلاین شما محسوب می‌شوند. هزینه‌هایی مانند تولید محتوا و سئو نیز یک هزینه‌ی جاری هستند که بهتر است از ابتدای شروع بیزینس بر روی آن سرمایه‌گذاری کنید؛ چرا که بازگشت سرمایه‌ی آن‌ها بیش از هزینه‌هایشان است. مواردی همچون عکاسی محصول، تولید محتوا برای فروشگاه اینترنتی و سئو فروشگاه‌های اینترنتی جزو خدمات تولید محتوا و سئو محسوب شده که منجر به دیده شدن بیزینس شما توسط مخاطبان می‌شود. بدون تولید محتوا و سئو نمی‌توان بیزینس آنلاین را به اطلاع عموم رساند؛ زیرا یک فروشگاه اینترنتی بدون عکس محصولات و توضیح محصولات مانند کتابی‌ست که فقط جلد آن طراحی شده و تمام برگه‌های موجود خالی هستند. آیا شما حاضرید چنین کتابی را بخرید؟

تحقیق بازار

اولین قدم در ساخت یک فروشگاه اینترنتی انجام تحقیقات ضروری است. همانطور که برای راه‌اندازی یک رستوران بدنبال مکانی برای اجاره یا خرید، تهیه منوی غذا، طراحی داخلی و ظروف مناسب هستید، داشتن یک فروشگاه اینترنتی نیز چنین است. بعنوان مثال، سوالاتی از این دست می‌توانند برای شروع خوب باشند:
• چه آفرهایی می‌خواهید ارائه دهید؟
• چه چیزی را می‌خواهید بفروشید؟ محصول یا خدمات؟
• اگر محصول می‌فروشید، آیا محصول موجودیت فیزیکی دارد یا بصورت دیجیتال عرضه می‌شود؟
• از کجا محصولات را تامین می‌کنید؟

آنالیز رقبا

با توسعه‌ی فروشگاه‌های آنلاین، افراد زیادی مایلند یک فروشگاه آنلاین داشته باشند که این موضوع سبب افزایش رقبا در حوزه‌های گوناگون می‌شود. پس باید در مرحله‌ی دوم راه‌اندازی فروشگاه آنلاین خود، شروع به تحقیق راجع به رقبا، یافتن نقاط قوت و نقاط ضعف آن‌ها کنید و ببینید چگونه می‌توانید از نقاط قوت آن‌ها برای رشد کسب و کار خود استفاده کنید؛ و چگونه نقاط ضعف آن‌ها را پوشش دهید و آن‌ها را تبدیل به نقاط قوت کسب و کار خود کنید.

انتخاب نام بیزینس و دامنه

همانند راه‌اندازی هر کسب و کار دیگری، می‌بایست برای بیزینس آنلاین خود یک نام برگزینید. این نام قطعا باید نامی یکتا، مرتبط با حوزه کاری و ساده باشد؛ سادگی در تلفظ، نوشتن و به یاد سپردن.

انتخاب یک نام دامنه برای کسب و کار آنلاین باید از طریق استعلام‌گیری نام‌های آزاد دامنه صورت گیرد. تنها کافیست عبارت “جستجو دامین” یا “جستجو دامنه” را در گوگل یا بینگ جستجو کرده و آزاد بودن دامنه‌ی مدنظر خود را چک کنید. اگر نام دامنه‌ی مدنظرتان توسط فرد یا شرکت دیگری خریداری شده است، بهتر است از نام دیگر و یا از دامنه‌ی دیگری استفاده کنید. مثلا بجای onlineshop.com از onlineshop.co استفاده کنید.

انتخاب هاست پر سرعت

هاست همان کامپیوتری است که سخت‌افزار قوی بر روی آن نصب شده، همیشه به اینترنت متصل است، فایل‌ها و کدهای برنامه نویسی شده‌ی فروشگاه شما را بر روی خود نگه می‌دارد. اگر هاستی که میخرید دارای سخت‌افزار بروز و قوی و یک ارتباط اینترنتی پر سرعت باشد، رضایت مخاطبان و مشتریان شما را حاصل می‌کند؛ چرا که سرعت دسترسی کاربران به فروشگاه شما بالا می‌رود و می‌توانند در کوتاه‌ترین زمان محصولات موردنظر را دیده و خرید خود را انجام دهند.
همچنین هاست پر سرعت به شما اجازه‌ی استفاده از محتوای بیشتر را می‌دهد. این موضوع به معنای عکس محصول بیشتر و محتوای بیشتر بر روی فروشگاه آنلاین شماست.
از سایر مزایای هاست پر سرعت می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
• راحتی نصب و دسترسی
• پایداری و امنیت بالا
• مدیریت آسان و راحت

انتخاب فروشگاه‌ساز

حال زمان رسیدگی به مهم‌ترین مرحله رسیده: انتخاب پلتفرم فروشگاه. این فروشگاه‌ساز می‌تواند هسته‌ی متن بازی مانند ووکامرس داشته باشد و یا بصورت اختصاصی برنامه‌نویسی شده باشد؛ مانند فروشگاه‌ساز آمیتیس.
فروشگاه‌سازهای اختصاصی برای کسب و کارهایی که محصولات زیادی دارند گزینه مناسب‌تری هستند؛ چرا که می‌توان سیستم‌های اختصاصی دیگر نظیر سیستم حسابداری، مالیاتی و… را به آن افزود؛ کاری که در ووکامرس و امثال آن امکان‌پذیر نیست.
همچنین فروشگاه‌سازهای اختصاصی از پشتیبانی و اطمینان خاطر بیشتری برخوردار بوده، سرعت بسیار بالاتری دارند و هر زمان می‌توانید آن‌ها را بهبود دهید.

تولید محتوای متنی و تصویری

محصول، تصاویر محصول و توضیحات محصول همگی محتوا هستند. این محتواها می‌بایست در کنار یکدیگر قرار بگیرند تا فروش بیشتری را رقم بزنند؛ زیرا مخاطب با دیدن محصول بر روی آن کلیک می کند، سپس تصاویر محصول و توضیحات آن می‌توانند مخاطب را برای خرید متقاعد کرده و او را تبدیل به مشتری کنند.

در این بخش خالی از لطف نیست یک نقل قول معروف را بیان کنیم: “محتوا پادشاه است.”

محتوا می‌تواند کاربر را به فروشگاه شما بکشاند، سپس با چند تصویر با کیفیت و واضح و یک توضیح مناسب، کاربر را متقاعد کند و تجربه‌ی یک خرید خوب را برای او ممکن سازد.

افزودن محصولات به فروشگاه

حال که تمامی مراحل را با موفقیت پشت سر گذاشتید، نوبت به درج محصولات و مشخصات آن‌ها در فروشگاه است. این محصولات می‌توانند محصولاتی باشند که ماهیت فیزیکی دارند- مانند دفترچه یادداشت، خودکار، پوشاک و…- و یا می‌توانند محصولات دیجیتال را در بر بگیرند- مانند دوره‌های آموزشی، فایل‌های صوتی و طراحی‌های انجام شده.

وقتی محصولات خود را اضاف می‌کنید، باید مطمئن باشید توضیحات محصول واضح و بهینه شده است. این کار باعث می‌شود مردم وقتی بصورت آنلاین بدنبال چنین محصولاتی هستند، فروشگاه شما و محصولاتش را راحت‌تر پیدا کنند.

دریافت نمادهای الکترونیکی

اینماد و نماد ساماندهی 2 نشان الکترونیکی ضروری برای کسب و کارهای آنلاین هستند. اخذ این نمادها بسیار ساده است و زمان کمی از شما می‌گیرد.

برای سایت‌هایی که از روش‌های پرداخت اینترنتی نظیر درگاه‌های پرداخت استفاده می‌کنند، داشتن اینماد موجب رضایت و اطمینان مشتریان آن فروشگاه می‌شود. برای اخذ این نماد دیجیتال، می‌بایست در سامانه رسمی اینماد ثبت نام کرده و یک سری مدارک ارائه دهید.

نماد ساماندهی همچنین یکی از نمادهای رایج در بیزینس‌های اینترنتی است. داشتن این نماد یعنی محتوای وب‌سایت مطابق اصول و شرایط قانونی است و تخطی قانون نمی‌کند. دریافت این نماد همانند اینماد بسیار ساده است.

اتصال درگاه‌های پرداختی، تنظیم پیام کوتاه و روش ارسال

و اما آخرین مرحله‌ی طراحی فروشگاه آنلاین. مشتریان برای پرداخت هزینه‌ی کالای موردنظر معمولاً از کارت‌های اعتباری‌شان استفاده می‌کنند. می‌توانید از یک درگاه پرداختی برای این امر استفاده کنید. البته اگر سعی کنید از بیش از 1 درگاه پرداختی استفاده کنید بهتر است؛ زیرا گاهی اوقات یکی از درگاه‌ها قطع شده و امکان پرداخت مشتریان سلب می‌شود که این امر کاهش فروش را بدنبال دارد. همچنین سعی کنید روش پرداخت مشتریان را کاملا ساده و سریع درنظر بگیرید تا رضایت آن‌ها حین خرید افزایش یابد.

بعلاوه می‌توانید سرویس پیام کوتاه فروشگاهتان را فعال کنید و کاربران را از وضعیت‌های مختلفی نظیر وضعیت ثبت سفارش، پیگیری مشکل، وضعیت ارسال و… مطلع سازید.

روش ارسال را بهتر است در این مرحله مدنظر قرار داده و یک شیوه‌ی موثر برای آن بچینید. مثلا می‌توانید از سرویس‌های ارسال مرسوله که اداره‌ی پست ارائه می‌دهد استفاده کنید؛ اما اگر می‌توانید از سرویس اختصاصی و ارسال ویژه‌ی کسب و کار خود استفاده کنید بهتر است؛ چرا که به این طریق، محصول با سرعت بیشتری به دست مشتری رسیده و از نظر فیزیکی در سلامت بیشتری قرار دارد.

ارزیابی و تست نهایی

اکنون فروشگاه شما آماده‌ی ارائه خدمات است؛ اما ما تست نهایی آن را به شما پیشنهاد می‌کنیم. با یک ارزیابی کلی، مطمئن شوید فروشگاه آنلاین شما از پارامترهای زیر برخوردار است:

  • آیا سایتتان بدرستی کار می‌کند؟

یک نگاه کلی به سایتتان بیندازید. آیا همانطور که می‌خواهید محصولات، تصاویر و توضیحات نمایش داده می‌شوند؟ آیا تمام دکمه‌ها شما را به همان صفحه‌ای که باید هدایت می‌کنند؟ منوی سایت چطور؟ آیا چیدمان آیتم ها و ترتیب دکمه‌ها درست است؟

  • آیا فرآیند خرید عملکرد بهینه‌ای دارد؟

تمام درگاه‌های پرداختی را تست کنید. آیا درست کار می‌کنند؟ آیا قیمت نهایی درست است؟ آیا کدهای تخفیف و آفرهای فصلی بر روی سبد خرید اعمال می‌شوند؟ آیا هزینه‌ی ارسال بر روی سبد خرید نهایی اعمال می‌شود؟

  • سایت چگونه بر روی موبایل نمایش داده می‌شود؟

مطمئن شوید وب‌سایت فروشگاهی شما بر روی موبایل و تبلت‌ها بخوبی نسخه‌ی دسکتاپ عمل می‌کند و تمام قابلیت‌ها را در بر می‌گیرد.

حال وب‌سایت و آنالیزهای شما می‌بایست بر روی سِن بروند تا بخوبی سخنرانی کنند!

نتیجه‌گیری

  • تخصیص بودجه
  • تحقیق بازار
  • آنالیز رقبا
  • انتخاب نام بیزینس و دامنه
  • انتخاب هاست پر سرعت
  • انتخاب فروشگاه‌ساز
  • تولید محتوای متنی و تصویری
  • افزودن محصولات به فروشگاه
  • دریافت نمادهای الکترونیکی
  • اتصال درگاه‌های پرداختی، تنظیم پیام کوتاه و روش ارسال
  • ارزیابی و تست نهایی 

همگی مراحل راه‌اندازی یک فروشگاه اینترنتی هستند. این مراحل به شما کمک می‌کنند هرچه سریع‌تر فروشگاه اینترنتی خود را راه‌اندازی کنید تا زودتر به مخاطب آنلاین دسترسی پیدا کنید و فروش خود را افزایش دهید.

برچسب‌ها: بدون برچسب

دیدگاه تان را باما در میان بگذارید

اطلاعات شما پیش ما امن هست، آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد!